سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاسین

فضیلت سوره ی نبأ

فضیلت سوره ی نبأ:

پیامبر بزرگ اسلام (ص) در حدیثی فرموده است: هر کس سوره ی نبأ را قرائت کند، در قیامت از نوشیدنی های سرد و خنک بهره می برد.(تفسیر راضی، ج11، ص367)

امام صادق(ع) در حدیثی فرموده است: هر کس سوره ی نبأ را تلاوت کند- اگر به قرائت خود ادامه دهد- تا پایان سال به زیارت کعبه معظمه مشرف می شود.(وسائل الشیعه، ج4، ص894)

از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) روایت شده است: هر کس این سوره را قرائت کند و آن را حفظ نماید، حسابرسی او در قیامت به اندازه ی قرائت یک سوره قرآن و یا یک نماز است و آنگاه به بهشت می رود. (خواص القرآن)

گفته شده که هر مسافری که در شب به سفر می رود، آن را بخواند، از شر دزدان محفوظ می ماند، و هر کس این سوره را بنویسد و همراه بردارد، مورچه ها به او نزدیک نمی شوند و اگر این سوره بر بازوی کسی نوشته شود، توان او زیاد می شود.

هر کس در خواب ببیند که این سوره را تلاوت می کند یا کسی برای او قرائت می نماید، نشانه ی این است که مردم او را به خوبی یاد خواهند کرد و خداوند محبت او را در دل مردم قرار می دهد، و فرجام کار او نیکی و خوبی است.(خواص القرآن)

در کتاب خواص القرآن آمده است: هر کس این سوره را با زعفران و گلاب بر پوست آهو بنویسد و همراه داشته باشد، خوابش کم می شود، و نوشیدن آب نوشته شده ی این سوره بیماری شکم را درمان می کند.(مصباح کفعمی، ص459)

ختم ابجدی این سوره 135 بار است و اگر اسم سوره را با اسم علی(ع) حساب کنیم عدد 110 می شود و اگر هر دو روایت شود بهتر است.


فضیلت سوره ی یس

فضیلت سوره ی یس:

 ابو بصیر از شاگردان مکتب امام صادق(ع)- می گوید: از پیشوای ششم شنیدم که فرمود : هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره ی یس است، هر کس در هر زمانی این سوره را قرائت کند، از محفوظان و روزی داده شدگان به حساب می آید . اگر کسی این سوره را در شب و پیش از آنکه به خواب رود تلاوت کند یک میلیون فرشته او را از جمیع ناگواری ها و نیز از هر آفتی حفظ می نمایند ، اگر درآن روز که سوره ی یاسین را قرائت کرده، دار فانی را وداع گوید، به بهشت می رود و سی میلیون فرشته غسل او را به عهده می گیرند ، ایشان برای وی از خداوند در خواست آمرزش می کنند و او را تا گورستان تشییع می نمایند، آن هنگام که او را در میان قبر می گذارند، فرشتگان به عبادت خداوند مشغول می شوند و ثواب آنها را به وی هدیه می کنند، قبرش وسیع می گردد و از فشار قبر امان می شود و تا روز قیامت همواره نوری از قبرش به سوی آسمان ساطع است. در روز رستاخیز فرشتگان به سویش می آیند، با او دوست می شوند به رویش تبسم کرده و وی را به خیر بشارت می دهند تا آن که از پل صراط و میزان بگذرد و به نزدیک بارگاه خداوند قرار گیرد، او در این هنگام هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت و خوشحال و خندان است، خداوند به او می فرماید: هر کس را که می خواهی شفاعت کن که پذیرفته است.

حاضران در رستاخیز، با دیدن آن همه مرتبه و تکریم با تعجب می گویند:این شخص حتی یک گناه ندارد، از این رو، از هم نشینان پیامبر بزرگوار اسلام (ص) است.(مجمع البیان، ج8، ص413)

جابر جعفری می گوید: از پیشوای پنجم(ع) شنیدم که فرمود: هر کس سوره ی یس را یک بار قرائت کند، خداوند به تعداد هر مخلوقی در دنیا و آخرت و در آسمان به او چهار میلیون حسنه عنایت می کند و به همین مقدار از گناهانش می آمرزد، چنین شخصی گرفتار فقر ، قرض و خرابی خانه نمی شودو به بیماری های جنون، جزام، وسواس و غیره دچار نمی شود. خداوند سکرات مرگ را از او برمی دارد و رزق و روزی اش زیاد می شود. پروردگار به فرشتگان   می فرماید:(( من از فلان شخص راضی شدم، برای او درخواست امرزش کنید)) .(دعوات راوندی،ص254)

رسول خدا (ص) در حدیثی فرموده است: سوره ی یس قلب قرآن است، هرکس آن را برای تقرب به خداوند قرائت کند، گناهان گذشته و آینده او بخشیده می شود. آنگاه پیامبر فرمود: این سوره را برای مردگان خود تلاوت کنید.(تفسیر درّالمنثور، ج 5، ص256)

در حدیث دیگری  با همان سند از آن بزرگوار آمده است: هرکس هر کس بر قرائت سوره ی یس مداومت داشته باشد، اجر شهید دارد.

امام صادق (ع) فرمود : سوره ی یاسین را به فرزندان خود تعلیم دهید ، زیرا این سوره گل بهشت است.(جوامع الجامع، ج2، ص259)

برخی خواص سوره ی یس:

برخی از مفسران نوشته اند:حضرت رسول (ص) به علی(ع) فرمود: ای علی! سوره ی یس را قرائت کن زیرا که ده برکت و ویژگی دارد:

1- اگر گرسنه ای آن را تلاوت کند، وسیله ی سیر شدنش فراهم می شود.

2- اگر تشنه ای آن را قرائت کند، وسیله ی سیراب شدنش فراهم گردد.

3- هر برهنه ای آن را قرائت کند، پوشانده خواهد شد.

4- هر مجردی آن را تلاوت کند، وسیله ی ازدواجش فراهم شود.

5- هر فرد خائفی آن را قرائت کند، ایمن گردد.

6- هر بیماری آن را تلاوت کند، شفا یابد.

7- هر زندانی آن را قرائت کند، آزاد می شود.

8- هر مسافری آن را تلاوت کند، سفرش سهل و آسان شود.

9- هر گاه این سوره در کنار میتی قرائت شود، در عذابش تخفیف داده شود.

10- اگر کسی گم شده ای دارد و این سوره را به نیت پیدا شدن گم شده اش تلاوت کند، آن را پیدا می کند.(تفسیر در المنثور، ج1، ص24)

ختم ابجدی سوره ی یس 71 بار است و با در نظر گرفتن اسم پیامبر (ص) 132 بار می باشد. امام عصر(عج) فرموده است: اگر خواستید به وسیله ی ما به خداوند توجه نمایید، آن گونه سخن بگویید که خداوند فرموده است :((سلامٌ علی آل یاسین)).(سوره ی صافات، آیه ی 130)